Alytaus dailės mokykla

0

Neformaliojo vaikų švietimo Alytaus dailės mokykla, tai unikaliai susiformavusi autentiškos, laisvos kūrybinės minties sala ilgus metus besipriešinanti aplinkos dvasiniam skurdui, abejingumui, inercijai, idiotizmui ir pragmatiškai biurokratijai. Mokykla apipinta legendomis ir įvairiausiais pasakojimais. Neseniai pasirodė jai skirta knyga aprašanti ilgą 35 metų kūrybinės rezistencijos istoriją.

dailes_mokykla
Alytaus dailės mokykla

Indrė Diržienė

Anot Josepho Campbello, visos bendruomenės gyvena pagal vienokius ar kitokius mitus. Priklausomai nuo to, kokius pasirenka, susiformuoja vienokia ar kitokia kultūra. Mitą gali suprasti ir mažas vaikas, ir žinovas. Žinoma, tame pačiame mite jie atras skirtingų dalykų, tačiau svarbiausia, kad mitas geba juos vienyti.

Apie Alytaus dailės mokyklą išgirdau, dar studijuodama Talino dailės akademijoje. Pasakojimai apie šią mokyklą, kaip ypatingą išskirtinių asmenybių susibūrimo erdvę, sklido iš Redo (su juo studijavome viename kurse), taip pat iš Audriaus ir Margaritos Janušonių – Redo draugų lūpų. Buvo akivaizdu, kad mano pažįstami, be jokių abejonių, su jaunatvišku užsidegimu ir ištikimybe, baigę studijas, nusiteikę grįžti į jų numylėtą mokyklą ir tapti dailės mokytojais …

Alytaus dailės mokykloje pradėjau dirbti 1992 metais … Iš švietimo skyriaus pylėsi reikalavimai, kuriuos Redas [mokyklos direktorius] sugebėdavo sutvarkyti itin išradingai arba atmesdavo, įrodydamas, kad galima ir kitai išsiversti. Ir visada gynė mokytojų interesus, visus saugojo nuo begalės popierių pildymo, dažnai pats sulaukdamas valdžios priekaištų.

Redas-Dirzys
Andrius Janušonis “Diržio portretas šaržas”, keramika, akiniai; 1983 m.

Degdamas jaunatvišku (tuo metu jam buvo 27 metai) uolumu, Redas visada turėjo savo mokyklos viziją ir originalių priemonių jai įgyvendinti. Jam buvo nepriimtina sustabarėjusi mokymo eiga, susiformavusi sovietiniais laikais, ir, Lietuvai atgavus nepriklausomybę, vis dar taikoma iš inercijos. Redas padėtį ėmėsi keisti, kviesdamas jaunus mokytojus, skatino eksperimentuoti, pats, beje, buvo pavyzdys kūrybiško, šiuolaikiško, teoriškai pagrįsto dėstymo …

Dabar jau ne taip ir svarbu, kiek ir kas palaikė. Stiprios natūros nepripažinimo ir atskirties jausmas vis tiek išsiveržia viena ar kita forma. Ar tai būtų pirmasis Redo organizuotas mokyklos renginys 1995 metais, kur jis per atidarymą kabojo mokyklos balkone žemyn galva, ar daugelis kitų renginių, vykusių mokykloje ar mieste – viskas turėjo ir tebeturi labai individualią stiprią išraišką. Ir tai akivaizdžiai atveria posakio “Kuo stipriau užspausi, tuo stipriau išsiverš” mintį. Viskas yra susiję.

Kaip priimame šalia esantį individualų, nuoširdų, kad ir nesuprantamą, polėkį? Gebėjimas įžvelgti gėrį kitų darbuose, kad ir atliktuose tokiais būdais, kurių pats nenaudoji, yra teigiama savybė. Svarbiausia – minties intencija ir taiklumas. Šiuolaikiniame pasaulyje vyraujant gausiai nuomonių, galimybių ir išraiškos priemonių įvairovei, pakanta ir geranoriškumas itin reikšmingi. Atmetimas, ignoravimas originalias asmenybes skatina atsiriboti, užsiskleisti ar net pasitraukti. Ir dar – aplinkos atoveikis lemia naujas reiškinių formas. Stiprios, aktyvios asmenybės, turinčios idėjų, nepasiduoda primestiems veiklos būdams …

Visa patirtis … kuriant ir brandinant Alytaus dailės mokyklą, labai veikė mano požiūrį į mokymo metodus. Esu nuodugniai permąsčiusi ir mokydama pirmiausia iškeliu nuoširdumą, dėmesingumą, atsakomybę ir toleranciją. Tokio pobūdžio mokykla -labai svarbi erdvė jaunam žmogui … Čia yra galimybė mokiniams pažinti save, atsiskleisti, įtvirtinti bendravimo įgūdžius, susirasti bendraminčių, atsikvėpti nuo įtempto bendrojo ugdymo mokyklų darbo tempo.

Gataveckai. sumazintas
Brolių Remigijaus ir Algirdo Gataveckų MA baigiamojo darbo VDA gynimas Alytuje
Publikuotas: Birželis 8, 2010

Mūsų mokyklą lankė ir tebelanko daug įdomių, gabių, kartais nepritampančių ir neįvertintų savo mokyklose mokinių. “Dailioškė” daugeliui yra išsigelbėjimas. Ne kartą yra tekę stebėti, kaip užsisklendę, nedrąsūs, bet įdomūs, gabūs vaikai susidraugauja, įgyja pasitikėjimo, atsiskleidžia ir džiaugiasi, galėdami būti pripažinti savo bendraminčių.

plyta
Mindaugas Jakučionis “Objektas”, plyta, aliejus; 1999

Mūsų mokyklos tikslas – vizualinėmis išraiškos priemonėmis mokyti vaizduoti aplinkos objektus, jausmines nuojautas ir formos eksperimentus, taip pat supažindinti su atlikimo priemonėmis ir techninėmis galimybėmis. Tačiau technika ir priemonės skirtos idėjai išreikšti, o ne pats tikslas …

Nepriekaištingai įvaldyti techniką mokiniui nebūtina, greičiau tai yra siekiamybė, nes dailės mokyklos tikslas nėra daiktus gaminti, juolab mokytis produktą sėkmingai parduoti – palikime tai įstaigoms, kurios moko vadybos ir ekonomikos pagrindų …

Žinoma, pažinimas ateina su patirtimi, o ši būna ir džiugi, ir skausminga. Todėl būtina, kad tikrosios vertybės – drąsa, kūrybiškumas, tolerancija, mokėjimas džiaugtis kitų pasiekimais, gebėjimas pripažinti savo klaidas, atsakyti už savo veiksmus – mokant būtų minimos pirmiausia.

Šiandien vyraujanti liberali visuomenės politika demonstruoja nesąžiningą konkurenciją ir parsidavimo mentalitetą. Negana to – humanitarinio profilio mokymo įstaigoms kyla pavojus išnykti, nes vartotojiškame pasaulyje meniniai procesai neįtelpa į nustatytą verčių standartą.

Šiame visuomeniniame kontekste dar svarbiau … tvirtai laikytis humanistinių nuostatų, ugdyti kūrybingus, savarankiškai mąstančius, laisvus, išsilavinusius ir drąsius jaunus žmones, kurie … kurs savo gyvenimą, turėdami garbingas vertybines nuostatas.

Ištrauka:
Alytaus dailės mokykla: 35 pasipriešinimo metai (2013). Vilnus: Kitos knygos. 150-154 psl.

Dalintis:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here