nikomacho-etikaAristotelis savo veikale „Nikomacho etika“ rašo, kad panašiai kaip dailidė ir batsiuvys dirba ir pasiekia tam tikrų rezultatų, taip ir žmogus turi tam tikrą savo funkciją. Ši funkcija negalėtų būti vien gyvybės palaikymas, nes tokia funkcija yra bendra ir arkliui, ir jaučiui, ir kiekvienam gyvūnui.

Individas Aristoteliui – visų pirma bendruomenės narys. Jo filosofijos tikslas – rasti, koks žmogui gyvenimas yra geras, laimingas.  Geras gyvenimas, tai žmogaus socialumas, atsirandantis dvasinės pusiausvyros dėka, pasiekiamas kryptingai ugdant save. Tai tam tikros dorybės.

Dorybė – elgesio įprotis, įgyjamas praktiškai veikiant, sąmoningai ir valingai kartojant tam tikrą elgesį. Kai norima tapti santūriam, tiesiog reikia elgtis santūriai ir t. t.

Atlikęs dorybių analizę Aristotelis teigia, kad visame kame svarbus vidurys. Jo aprašyta saviugdos schema išliko aktuali ir iki šių dienų, siekiantiems įgyti klasikinį išsilavinimą džentelmenams.

Garsiausi privatūs britų koledžai, kuriuose mokosi princai ir kitos aukštuomenės atžalos jaunimą ugdo remdamiesi būtent šia Aristotelio suformuluota koncepcija.

Savo analizę Aristotelis pradeda nuo charakterio dorybių, susijusių su neprotinguoju sielos pradu. Trys dorybės išreiškia nuostatą trijų pačių primityviausių jausmų – baimės, malonumo ir pykčio atžvilgiu.

Perteklius Vidurys Stoka
1. Per didelė drąsa 1. Narsumas, drąsa (andreia) 1. Baimė
2. Nesusivaldymas 2. Santūrumas, nuosaikumas (sophrosyne) 2. Nejautrumas (malonumai)
3. Pyktis 3. Romumas (praotes) 3. Nesugebėjimas pykti

Keturios dorybės nusakančios nuostatą dviejų svarbiausių socialinių siekiamybių – turto ir garbės – atžvilgiu.

Perteklius Vidurys Stoka
1. Išlaidumas 1. Dosnumas (eleutheriotes) 1. Šykštumas (pinigai)
2. Pagyruniškumas 2. Iškilnumas, didžiadvasiškumas (megaloprepeia) 2. Smulkmeniškumas (dideli pinigai)
3. Pasipūtėliškumas 3. Didybė (didi garbė), išdidumas  (megalopsychia) 3. Per didelis nusižeminimas, menkumo jausmas
4. Garbėtroška 4. be pavadinimo (philotimia) 4. Savimeilės stoka (maža garbė)

Trys dorybės liudijančios socialinius santykius

Perteklius Vidurys Stoka
1. Pagyruniškumas 1. Tiesumas (aletheia) 1. Apsimestinis kuklumas (tiesos atžvilgiu), ironija
2. Maivymasis (pramogų malonumai) 2. Sąmojingumas, mandagumas (eutrapelia) 2. Niurgzlumas, nerangumas
3. Meilikavimas 3. Draugiškumas (philia) 3. Stačiokiškumas, aikštingumas

Dvi savybės nėra dorybės, nes tai nėra valios nuostatos

Perteklius Vidurys Stoka
1. Gėdos stoka 1. Drovumas 1. Pernelyg didelis drovumas
2. Pavydas 2. Doras pasipiktinimas 2. Džiaugsmas dėl kito nelaimės

Aristotelis dorybes interpretuoja kitaip nei jo mokytojas Platonas. Platonas, veikale „Valstybė“, išskiria keturias pagrindines dorybes: teisingumą, išmintį, drąsą, susivaldymą.

Pagal:
Jūratė Baranova (2002). „Etika: filosofija kaip praktika“. Vilnius: Tyto alba. 50-51 psl.