Budizme manoma, kad visų kančių, problemų, bėdų šaltinis yra nežinojimas ir savimeilė. Tonglenas, tai vadinamoji priėmimo ir atidavimo praktika, lydima vizualizacijos. Šis Tibeto budizme taikomas psichologinis metodas skirtas būtent savimeilei ir visoms iš jos kylančios problemoms mažinti.

Prisiimdami kitų kančias, praktikuodami atidavimą kitiems iš meilės, linkėdami kitiems gero, ugdydami savyje meilę ir atjautą pašalinate savo gilumines kančių priežastis.

Iš pradžių įsivaizduokite savo kančias kurios jums kils rytoj, ir šias rytdienos kančias priimkite šiandien. Palaipsniui einate toliau ir paskui sau palinkėkite, kad šiandien jums pasireikštų kančios, kurias patirsite kitą mėnesį. Vėliau galvojate apie kančias kurios laukia jūsų senatvėje: „Jeigu šios kančios ištiks mane šiandien, tai galėsiu jas lengviau pakelti…“

Lėtai įkvėpdami per dešiniąją šnervę įtraukite visas kančias, proto tamsumus ir jų priežastis vizuoalizuodami kaip juodą debesį, juodus dūmus. Įplaukęs į jus, jis susiliečia su juodu krešuliu jūsų širdyje.

Širdyje įsivaizduojamas juodas krešulys – tai jūsų savimeilė (egoizmas). Juodam debesiui susilietus su juodu jūsų savimeilės krešuliu, jie abu susinaikina.

Tada iš jūsų kairiosios šnervės išeina visa laimė ir gerovė baltos šviesos pavidalu, kuri suteikia jums viską ko norite.

Paskui jūs norite, kad kančios kurias teks patirti kitame gyvenime, pasireikštų jau šiandien, o kitame gyvenime atgimtumėt palankiau.

Vėliau galvojate: Tegu manyje pasireiškia mano tėvų kančios, nes mano tėvas ir motina buvo man nepaprastai geri“. Jūs aiškiai prisimenate tėvų gerumą, todėl norite, kad dabar, kai tėvai suseno, visos jų kančios pasireikštų, subręstų jumyse. Nuo savo tėvų jūs pereinate prie giminaičių, išplečiate savo tongleno praktiką iki jų, paskui – net iki savo priešų.

Jūs galvojate: „Šiame gyvenime jis laiko mane savo priešu“. Atlikdami venkite galvoti: „Aš laikau jį priešu“, o kartokite „Jis laiko mane savo priešu“. Tai svarbus dalykas.

Kitame etape įsivaizduojate, kad prisiimate visų savo gyvenvietės ar miesto būtybių kančias, vėliau – visos šalies, o tada – viso pasaulio, paskui – kitų nesuskaičiuojamų pasaulių ir visatų, visų būtybių kančias.

Kai įtrauksite visas tas kančias juodo debesies pavidalu, kartais jumyse kils didžios palaimos jausmas, kai tasai debesis susilies viduje su jūsų savimeile. Kartais, atvirkščiai, kils baimės ir panikos jausmas. Visi šie išgyvenimai, kaip sakoma, yra geri ženklai, sėkmingos praktikos požymiai. O jei nejaučiate jokios palaimos, jokios baimės ir panikos, vadinasi, atliekate praktiką neteisingai ir jūsų dvasioje niekas nevyksta. Jeigu pajuntate diskomfortą tai irgi gerai. Juk jeigu kaitinatės pirtyje ir neprakaituojate, vadinasi, ten per žema temperatūra. Sauna, kurioje tik šiek tiek šilta, nėra sauna. Reikia pakelti temperatūrą, antraip nebus naudos.

Kai kuriems žmonėms suku prisiimti kitų kančias, galima pamėginti galvoti taip: „Aš esu tik vienas žmogus, visai nesu svarbus, tegul kančios visų būtybių, kurios dabar kankinasi subręsta man.“

Panašiais pamąstymais jūs sukaupiate nesuskaičiuojamus dvasios nuopelnus, nors ir negalite realiai prisiimti kitų būtybių kančių.

Praktikuoti tongleną patartina kasdien, po 10 minučių. Galima praktikuoti, kai kur nors einate ar ką nors darote, važiuojate.

Budistai mano, kad egzistuoja vadinamieji trijų tipų nuodai, sukeliantys prisirišimą, pyktį, nežinojimą. Tonglenas yra veiksminga priemonė jiems įveikti.

Priklausomybės. Kai mūsų protą užvaldo stiprus prisirišimas, vien pasakymas sau „neprisirišk“ mažai veiksmingas. Prisirišimas kyla dėl savimeilei malonaus objekto idealizavimo. Pagalvokite, kad ne tik jūs, bet ir daugybė kitų būtybių kenčia visiškai užvaldytos prisirišimo. Tad palinkėkite sau: „Tegu nė viena iš jų nepatiria tokio stipraus prisirišimo, kaip aš. Tegu tas prisirišimas, kurį šiandien jaučiu, apima visų būtybių prisirišimus, ir tegu jų prisirišimas pasireiškia manyje per tai, , ką patiriu aš. Tegu jos visos atsikrato prisirišimo, ir prašviesėja jų protas.“

Tada pradedate vizualizuoti, kad įkvėpdami įtraukiate visų būtybių prisirišimą juodo debesio pavidalu ir susiliečia su juodu jūsų savimeilės krešuliu, jie abu nuo šio sąlyčio susinaikina. Iškvėpdami jūs visoms būtybėms dovanojate neprisirišimo, atsižadėjimo nektarą. Šis psichologinis metodas suveiks taip, kad dings jūsų pačių prisirišimas.

Pyktis. Situacija, kai jums kyla stiprus pyktis daro jus nelaimingus. Jeijo užvaldyti atveriate burną – žodžiai žeidžia visus aplinkinius. Pykčio kūrėja – savimeilė. Nuodus primenantis pyktis kyla iš savimeiliško proto. Sakykite sau: „Dėl mano praeities klaidų, dabar mane apima visos šios trikdančios emocijos: depresija pyktis ir panašios.“ Pagalvokite kaip kenčia kitos būtybės, veikiamos pykčio. Kilęs pyktis neišvengiamai atima ramybę. Daugelis būtybių kenčia nuo savo pykčio. Išties pykčio žala neįtikėtina. Tarkite sau: „Tegu visų būtybių pyktis pasireiškia manyje ir tegu jos taip pat išsivaduoja iš pykčio. Jei tik aš pyksiu, nieko baisaus. Tačiau tegu niekas, išskyrus mane, nepatiria tokio pykčio, nes jis baisus.“

Tą akimirka įkvėpdami prisiimkite visų būtybių pyktį. Įsivaizduokite savo pikčiausią priešą – egoizmą – kaip juodą krešulį širdyje. Pyktis įplaukia į jus juodo debesies pavidalu ir susiliečia su tuo krešuliu, jie vienas kitą sunaikina. Jūsų kūnas prisipildo šviesos ir nektaro. Jūs iškvepiate šią baltą šviesą, įsivaizduodami, kad ji, pilna meilės, atjautos, laimės, pasiekia visas būtybes. Jūs linkite, kad visos būtybės išsivaduotų iš savo pykčio ir įgytų stiprią meilę bei atjautą.

Linkėdami laimės kitiems, sukuriate priežastį, kad tas pat nutiktų ir jums. Dėl problemos, kuri jums yra sunkiausia, galvokite, kad kitiems žmonėms toji problema dar sunkesnė ir prisiimkite jų kančias sau. Tai tinka ligos, skurdo ir visokių kitokių negerovių atveju. Atjausdami ir prisiimdami kitų kančias – sunaikinate savąsias.

Išsamiau skaitykite: Gešė Džampa Tinlėjus. Lodžongas. Vilnius: Metodika. 2012, 167-180, 191-207p.

loading...